„Á, k***a,“ až sem počuť kolektívne povzdychnutie šéfov firiem pri sledovaní aktuálnej situácie vo svete aj u nás. Nie je dobrá. Lenže práve nedobrá situácia je ideálna východisková pozícia, ako zmeniť, čo nefunguje a vylepšiť, čo funguje.
Aj keď to teraz vyzerá, že trh sa zbláznil a dokonca aj fundovaní experti sú opatrní v predpovediach, kedy príde k rozumu, jedno je isté – raz k nemu príde. Keď sa tak stane, pár biznisov zanikne, zatiaľ čo iné pôjdu hore. O tom, či ten tvoj skončí v prvej, alebo druhej skupine, nerozhoduje veľkosť firmy a kapitálu, ale niečo oveľa prozaickejšie – miera pripravenosti a schopnosť adaptovať sa na nové podmienky trhu.
My v 2CREATE sme pripravení boli a od prvého momentu sme nielen prepli do nového módu, ale aj veľmi intenzívne riešime desiatky nových projektov, komunikácií a zmien v základných premisách ponuky produktov a služieb našich klientov.
Dáta sú naša veštecká guľa
Vedeli sme, že to príde. Táto k***a bola na spadnutie. Keď sme na ňu upozorňovali v decembrovej inzercii v časopise Stratégie, mali sme „gule“ pomenovať ju celým menom, KRÍZA, hoci to vtedy ešte nebolo trendy a hoci to málokto chcel počuť. Predpokladali sme, že v prvom kvartáli 2020 zakceleruje postup recesie nejaký externý faktor, napríklad ropná obchodná vojna alebo reálny vojnový konflikt. Skutočným akcelerátorom sa nakoniec stalo niečo, čo okom ani nevidíme, no dosah na ekonomiku je bezprecedentný a snáď ani neexistuje niekto, kto by dnes nepoznal slovo koronavírus.
časopis Stratégie - inzercia 2CREATE - december 2019 / január 2020
Dnes je, samozrejme, situácia úplne iná a z niečoho, o čom sa iba šepkalo, je globálny buzzword, alebo „new reality“, ako to eufemisticky nazývajú zahraničné médiá.
Predpoveď nástupu krízy nie je výsledkom našich vešteckých zručností, ale sledovania svetových trendov, ktoré už na prelome rokov mali dosah na Slovensko a viaceré spoločnosti. Situácia na trhu, aj keď si to mnohí nechceli priznať, vykazovala symptómy, ktoré predchádzali aj kríze 2008. Asi nie je na škodu, keď má reklamná agentúra CEO, ktorý je okrem marketéra aj vyštudovaný ekonóm.
Kríza ako akcelerátor trendov
Prvé dni lockdownu poskytli každému dosť priestoru na uvažovanie, aby sa preklenul z fázy popierania do tej hodnotiacej a plánovacej. A argument, že plány sú nanič, lebo trh režírovaný turbulentnou zdravotníckou vojnou je asi taký stály ako ortuť v teplomere, neberieme. Čím skôr, tým lepšie je prepnúť myšlienkový mód z fixného mindsetu na mindset záchrany a rastu: pochopiť, prispôsobiť sa a hľadať príležitosti.
V 2CREATE sme už jeden „koniec sveta, ako ho poznáme“ zažili pred dvanástimi rokmi. Vtedy sme ho využili ako príležitosť osloviť klientov, ktorí potrebujú výsledky, nie kvetnaté namotávky. A vyšlo to! Ani koronarmagedonu sa preto netreba z biznis hľadiska báť. Treba sa naň však pozrieť inak, ako cez prizmu paniky a pravidiel, ktoré sme doposiaľ v marketingu a biznise považovali za nemenné.
Prečo? Pretože každá kríza je vo svojej podstate, nezávisle od zdroja, rovnaká. Rúca istoty, vytrháva nás zo zóny komfortu, transformuje nákupné správanie a s ním aj celý trh tak rýchlo, že nás núti adaptovať sa na nové pravidlá za pochodu, bez generálky. Stratégia prežitia mení rétoriku firiem a zo „chcem“ robí „musím“, čo je, mimochodom, najlepšia motivácia k zavádzaniu novátorských ideí.
Buď (re)akčný
Sme presvedčení, že v ére, keď sa prepisujú základné premisy ekonomiky, nestačí reagovať na to, čo sa deje okolo. Reakčná reklamná agentúra dá tvojmu biznisu barly, aby sa rýchlejšie postavil na nohy. Tá akčná ti ale pribalí aj bežecké topánky a vypracuje trasy, kde všade to môžeš so svojimi inovovanými službami a produktmi naplno rozbehnúť.
Ak ťa nebavia športové metafory, budeme konkrétni. Po desiatkach hodín konštruktívnych telefonátov s tridsiatkou klientov sme dospeli k nasledujúcemu pozorovaniu: Iba 15 % našich klientov sa rozhodlo v aktuálnej klíme vyčkávať a radikálne seknúť komunikáciu. Ich rozhodnutie vyplýva hlavne z obavy, že podnikajú v ťažko modifikovateľnom biznise. No ani v standby režime nie sme nečinní a nachádzame pre nich riešenia, ako využiť potenciál značky a talent zamestnancov na iný typ biznisu.
20 % našich klientov si teraz mädlí ruky, lebo podniká v biznise, ktorého povaha ho predurčuje na úspech aj v čase krízy, či už ide o potravinárske firmy alebo spoločnosti zamerané na ochranu zdravia. Týmto radíme, aby sa odvážili pozrieť za horizont. Aj keď majú aktuálne plné ruky práce, nemali by zabúdať na včasné nastavenie strednodobých cieľov. S nimi získajú v druhej fáze krízy náskok na trhu.
Posledný, väčšinový typ tvorí dve tretiny nášho diverzifikovaného klientskeho portfólia (ktorého rozmanitosť nám, mimochodom, perfektne nahráva do kariet a umožňuje kombinovať stratégie naprieč odvetviami). Ide o biznisy, ktoré sa adaptovali najrýchlejšie, sú plne otvorené našim vstupom a vítajú, že nie sme „nosiči vody“, ale vieme odovzdať hodnotné know-how a odborné usmernenia ďaleko presahujúce štandardné služby kreatívnych agentúr.
Tak ako my, aj decesion makeri týchto bleskovo adaptovaných firiem sa k súčasnej situácii postavili pragmaticky, preto vedia oceniť rýchlosť a pružnosť, s akou mapujeme príležitosti a spoločne pracujeme na zostavovaní krátkodobých a strednodobých strategických riešení.
Online svet sa stále točí
Kľúčových pojmov transformácie trhu je viac. Najviac nepochybne rezonuje digitalizácia produktov a služieb, automatizácia predaja či virtualizácia. Uplynulé týždne ukázali, že potenciál online marketingu zďaleka nie je naplnený a keď nečakane padá offline svet, ten online je naším záložným diskom.
Prepracovaný web, efektívnejšia práca s vygenerovanými leadmi, vymakané sociálne médiá či kvalitné CRM riešenia dnes vyhrávajú priazeň zákazníka. Vieme, o čom hovoríme. Pre viacerých developerských klientov sme ako prví na Slovensku už minulý rok spustili online predaj bytov a inovovali virtuálne prehliadky. Vďaka integrovanému digitálnemu oddeleniu v agentúre sme klientovi ušetrili čas, náklady aj nervy a táto forma podpory predaja, ktorá minimalizuje potrebu osobného kontaktu s predajcom, má dnes cenu zlata.
Výrazne sa zvyšuje aj konzumácia contentu. Nie však toho fast-foodového. Ľudia, ktorí nabehli na nové pravidlá sociálneho dištancovania, opätovne objavujú silu kvalitného obsahu. Majú vyššie nároky, sú kritickejší, no zároveň vnímavejší a responzívnejší, čo sa dá výborne zobchodovať, hlavne v spojení s krízou stlačenými cenami za mediálny priestor.
Po korone potopa?
Prvá fáza šoku je za nami. Druhá je tu a je triezvejšia. Už dnes je zrejmé, že ratovať ekonomiku v dobe, keď treba ratovať životy, nie je žiadna druhoradá priorita. Zdravie firiem má priamy vplyv na kvalitu života nás všetkých – zamestnávateľov, zamestnancov aj zákazníkov. Preto treba ozdravovať, čo sa dá, s vedomím, že v blízkej budúcnosti dôjde k radikálnemu prehodnocovaniu priorít a zákazníckych preferencií.
Ak nás aktuálna kríza niečo naučila, vlastne ešte stále učí, je to potreba sebestačnosti a efektívneho využívania lokálnych zdrojov. Tento fakt pomáhame úročiť nášmu klientovi v oblasti prvovýroby. V odvetví potravinárstva spúšťame hneď niekoľko projektov na akceleráciu predaja.
Poprednému výrobcovi klím a tepelných čerpadiel pripravujeme pôdu na uvedenie sanačných produktov pre domácnosti a kancelárie, pretože ochrana zdravia a prostredia je dnes témou číslo jeden.
Nadnárodného giganta zas navigujeme v problematike autonómie lokálnych trhov tak, aby revízia komunikácie adresujúca bezdotykový marketing pôsobila na Slovensku a v Česku maximálne autenticky a adekvátne.
Toto je len malá ukážka nášho idea hubu, ktorého kapacita sa v čase agentúrneho hromadného home officu rýchlo plní. Máme tušenie, že z nových ideí ostane „v šuplíku“ len minimum, pretože po kríze príde uvoľnenie, pozvoľný návrat k „normálnej recesii“ a s ním aj pomaly, ale isto nastupujúca eufória zákazníkov, pripravených nielen prežívať, ale znova si užívať. Aj keď v menšej miere, ako pred týmto šokom na strane dopytu.
Nie si v tom sám
Prosperovať po korone budú tí, ktorí naskočia na vlnu adaptácie skôr, než ich zmetie a potopí. Tí, ktorí nedovolia, aby im sledovanie (beztak mätúceho) spravodajstva 12 hodín denne spôsobilo tunelové videnie a vyvolalo ilúziu, že svet po... bude rovnaký ako predtým. Tí, ktorí popri pasívnom prijímaní informácií aktívne analyzujú, čo sa k nim dostane a pripravujú sa na budúcnosť, hoci dobre vedia, že nepríde hneď zajtra.
Profil tvojho nového zákazníka sa formuje práve teraz. Dynamicky, preto musíš byť v pozore. Ak ho však včas podchytíš a ponúkneš mu, čo chce a kedy chce, máš vyhraté. Tvojou výhodou oproti konkurencii je, že v tom nie si sám. S 30-členným tímom skúsených stratégov, accountov, kreatívcov, grafikov, „socialistov“, produkčných a programátorov máš v rukách všetky nástroje na to, aby si z krízy vyšiel víťazne.
P.S. Neeasy z krízy? To je v pohode, nik predsa netvrdí, že to bude easy. Ale môžeš si to uľahčiť, ak si necháš poradiť od profesionálov, ktorí vedia, čo robia. Ozvi sa nám prostredníctvom kontaktného formulára na webe 2CREATE a dohodni si call so senior accountmi a stratégmi z jedinej slovenskej reklamnej agentúry, kde povzdych „á, kríza...“ neznie rezignovane. Táto kríza skrátka nebude pre každého!
Za tím 2CREATE advertising
Martin Porada, CEO