Bežný digitálny marketing už nestačí, treba sa pozerať za jeho hranice

V rozhovore so šéfom digitálneho oddelenia 2CREATE Matejom Marčekom pre magazín Stratégie sa dozviete, prečo je „marketingová dielňa“ minulosťou, čo musia zvládnuť marketéri roku 2025, ako boostnuť kreativitu – a aj to, ako generatívna AI ovplyvňuje tvorbu kampaní či akú úlohu zohráva v práci marketingových agentúr.

S: Dokáže generatívna AI tvoriť kvalitné kampane alebo stále zostáva iba nástrojom v rukách ľudí?

AI v súčasnosti funguje skôr ako doplnkový nástroj pre profesionálov než ako plnohodnotný nástroj na tvorbu kampaní alebo ich komponentov. Stále je potrebný zásah pri nastavovaní stratégie, vyhodnocovaní a pod. AI nemusí úplne správne pochopiť emócie alebo kontext, tak ako ľudia, nemusí byť originálna, nemusí správne vyhodnotiť rôzne špecifiká a pod.

 

 

S: Ako sa menia zadania alebo požiadavky značiek smerom k digitálnym agentúram?

Naši klienti nás vyhľadávajú najmä kvôli nášmu beyond marketingovému prístupu a komplexnosti služieb. Vidíme posun k sofistikovanejším požiadavkám na analytiku a vyhodnocovanie, čo úzko súvisí práve s konzultáciami, ktoré dokážeme poskytovať nielen v rámci full-servisového marketingu, ale aj pri obchode ako takom, nastavení produktov a služieb klientov, atď.

 

S: Ako hodnotíte vývoj tendrovacieho procesu? Je transparentnejší a férovejší?

Väčšinu nášho new businessu tvoria priame zadania od klientov a tendrov sa zúčastňujeme len v takých prípadoch, kde vidíme potenciál na kvalitnú a dlhodobú spoluprácu s rovnakým nastavením hodnôt a očakávaní u nás aj u klienta. Keď sa po pozitívnom vyhodnotení nastavenia tendra rozhodneme do súťaže ísť, vždy do toho ideme s maximálnym nasadením a aj prípadnú neúspešnú účasť v tendri berieme ako príležitosť na učenie sa nových vstupov pre konkrétny segment trhu, či rôznych pohľadov na problematiku zo strany klientov.  

 

S: Zadefinujte kľúčové výzvy, ktoré riešite v oblasti ľudských zdrojov vo vašich agentúrach?

Najmä pri mladších ročníkoch absentuje skúsenosť a zručnosti. Napriek tomu, že veľká časť si prešla obdobím freelanceovania a uvádzajú veľmi široké skúsenosti s rôznymi online platformami a systémami, ich znalosti sú často povrchné.  

 

S: Ktoré benefity sú pre vašich zamestnancov zaujímavé a ktoré sú úplne out?

Nemáme ani kalčeto ani playstation, ale u nás to nikomu nechýba J. Zakladáme si na vzájomnej dôvere a work-life balance. U nás neexistujú žiadne timesheety, dochádzkové systémy, nadrábanie si chýbajúceho času po nociach a po víkendoch. Všetci vedia, čo je ich pracovná náplň a priority a aké sú možnosti variabilných motivujúcich zložiek hodnotenia. Na home office a dovolenky nemáme kvóty, všetko je výsledkom vzájomnej dohody. Preplácanie vzdelávania, silná podpora rozvoja či športovania je samozrejmosť. Vlastný bazén vo firme, grilovačky na záhrade či nezabudnuteľné teambuildingy sú príjemným bonusom pre skvelú partiu ľudí, ktorí sa vedia baviť nielen prácou.

 

 

S: Aké nové zručnosti sú kľúčové pre marketingových profesionálov v roku 2025?

Jednoznačne schopnosť kritického myslenia a hodnotenia. Nespoliehať sa na to, čo mi vygeneruje ten-ktorý nástroj, pýtať sa, analyzovať, preverovať. Každý je do istej miery schopný naučiť sa pracovať s novými AI nástrojmi, platformami, vnímať trendy, nové procesy a pod. Pre nás je ale rovnako ako skúsenosti z marketingu dôležitý aj „sedliacky rozum“, silná proklientskosť, zápal pre marketing a záujem o nikdy nekončiaci osobnostný rozvoj.

 

 

S: Čo očakávate v najbližších mesiacoch a ako nálady v spoločnosti, politika či výkonnosť ekonomiky ovplyvnia biznis digitálnych agentúr?

Nachádzame sa v dynamickom období, kde konsolidačné opatrenia, vývoj úrokových sadzieb a celková nálada v spoločnosti formujú spotrebiteľské správanie. Klienti dnes viac ako kedykoľvek predtým potrebujú strategický pohľad a poradenstvo k  prepojeniu marketingu a obchodu. Práve to je sila beyond marketingu – schopnosť nielen komunikovať, ale reálne formovať obchodné výsledky. Rok 2025 nebude o „nice to have“ kampaniach, ale o rýchlych rozhodnutiach, odvahe experimentovať a schopnosti okamžite reagovať na nové dáta. Firmy, ktoré budú trvať na rigidných dlhodobých plánoch, stratia tempo. Naopak, tí, ktorí sa dokážu rýchlo adaptovať v reálnom čase, budú úspešní. Bežný digitálny marketing nestačí, treba sa pozerať za jeho hranice.

 

S: Kreativita ako základná esencia agentúr, ako ju boostnuť v roku 2025?

Kreativita nie je workshop, kde si sadneme a brainstormujeme „out of the box“ nápady. Kreativita v roku 2025 bude značne ovplyvnená flexibilitou. Je viac ako inokedy kľúčové ako rýchlo dokážeme reagovať na nové dáta a vstupy, ktoré prinášajú rôzne zmeny na trhu, ako efektívne prepojíme marketing s obchodom a ako odvážne budeme testovať nové formáty. Jednoducho menej „vymýšľania pre vymýšľanie“ a viac akcie. Intenzívne prepájanie rôznych disciplín – kreativita nevzniká vo vákuu, ale v kontakte s dátami, obchodom a zákazníkom. A nebáť sa zariskovať – najväčšia brzda kreativity je strach.

 

 

S: Ako hodnotíte slovenský trh digitálnych agentúr?

Ako preplnený, ale to neznamená, že je plný kvality. Vidíme veľa „marketingových dielní“, ktoré sľubujú výkonnosť, ale v skutočnosti len optimalizujú reklamy bez hlbšieho strategického vkladu. Digitálny marketing nestačí. Budúcnosť patrí agentúram, ktoré vedia prepájať dáta, biznis a kreatívu. Tým, ktoré namiesto „správy kampaní“ riešia, ako reálne ovplyvniť obchodné výsledky klientov. Slovenský trh je stále príliš sústredený na krátkodobé performance riešenia, ale tí, ktorí chcú byť úspešní v týchto turbulentných časoch, budú musieť myslieť viac v intenciách beyond marketingu – teda kombinácie marketingovej stratégie, produktového vývoja a obchodného výkonu.

 

S: Aké špecifické miesto má v biznise vaša agentúra?

Sme fullservisová reklamná agentúra s integrovaným digitálnym oddelením, jediná so špecializáciou na beyond marketing. Navrhujeme a realizujeme na výsledok orientované beyond marketingové riešenia s presahom do úpravy produktov a služieb, formovania obchodných stratégií či internej komunikácie spoločnosti. Pomáhame klientom stať sa odlíšiteľnými, viditeľnými a profitabilnými. Nečakáme na zadanie od klienta, ale sami odhaľujeme nevyužitý potenciál a prichádzame s kreatívnymi a efektívnymi komunikačnými riešeniami.

 

S: Váš TOP projekt?

Názov projektu: Relauch Elite Bath + Kitchen na SK trhu

Klient: Elite Bath + Kitchen Slovakia

 

 

Zadanie a cieľ: Elite Bath + Kitchen je high-endové kúpeľňové a kuchynské štúdio, ktoré na Slovensku ponúka 34 top značiek vrátane svetovej jednotky bulthaup. Našim cieľom bolo vytvoriť novú stratégiu komunikácie a nastaviť systém exekutívy procesov spracovania obchodných príležitostí a zvýšiť poznateľnosť ponuky v relatívne úzkej cieľovej skupine.

Riešenie: Po detailnej analýze trhu a beyond marketingových konzultáciách k procesom predaja, sme navrhli a implementovali stratégiu postavenú na samostatných líniách komunikácie pre jednotlivé B2C a B2B cieľové skupiny. Symbolom komunikácie sa stalo “+” priamo zo značky Elite Bath + Kitchen, ktoré sme zakomponovali aj do vizuálnych kreatívnych výstupov komunikujúcich USP klienta. Vytvorili sme negenerickú umbrellu komunikácie filozofie značky “elitology”, s ktorou sa vie dlhodobo koncepčne a efektívne pracovať v contentovej stratégii vrátane všetkých sociálnych sietí klienta.

Ready for
upgrade?

Ready for upgrade? Napíšte nám, zavolajte alebo nás osobne navštívte a objavte obchodné benefity beyond marketingu.

Napíšte nám

Takto jednoducho sa môže začať naša úspešná spolupráca.
Stačí vyplniť pár základných údajov a my sa vám čo najskôr ozveme.